viernes, 11 de diciembre de 2009

Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia.

El recurs analitzat és la següent Webquest

http://phpwebquest.org/newphp/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3055&id_pagina=1

Després d'analitzar la Webquest "Personatges del Món" puc dir que es tracta d'un treball no només bo a nivell transversal, és a dir, el relacionat amb la interculturalitat, sinó que també veig un treball molt ben pensat d'acord amb les competències bàsiques en les que des de fa uns anys el Departament d'Ensenyament d'Educació ha cregut que són prioritaris.

El concepte de competència inclou tant els sabers (coneixements teòrics) com les habilitats (coneixements pràctics o aplicatius com és la recerca d'informació) i les actituds (compromisos personals), i va més enllà del saber i del saber fer o aplicar perquè inclou també el saber ser o estar. Crec que s'ha sabut pensar en una sèrie d'activitats que contribueixen a assolir aquest saber ser i estar, a acceptar la diferència i veure-la com una possibilitat de "sumar" més que de "restar". En certa manera es veu molt clarament la intencionalitat de parlar de la interculturalitat a partir de ser conscients i acceptar la varietat de races o ètnies diferents (multiculturalitat).

Pel que fa les competències comunicatives es busca treballar la comunicació lingüística i audiovisual, on queda demostrat que l'ús correcte del llenguatge (ja sigui en la participació grupal com a l'hora de publicar les seves opinions al blog creat) és un dels objectius buscats en la confecció de la WQ. També es potencia la part artística com és el fet de crear i modificar els dibuixos dels immigrants escollits.

Una de les competències més treballades en la WQ són ls metodològiques. Estic parlant del tractament de la informació digital recollida (recerca i tria de coneixements), així com la possibilitat d'aprendre a aprendre a partir de tot el procés d'autoaprenentatge. Tots aquests continguts treballats permeten millorar les competències personals com és el concepte d'autonomia i iniciativa personal decidint per ells mateixos què és el més rellevant o si la informació recollida és la correcta.

Finalment crec que també es treballa de manera transversal la competència de conviure i habitar el món, que és un dels objectius principals de la interculturalitat educativa.
Per tots aquest motius crec que el recurs analitzat compleix amb escreix els requisits per poder afirmar que és un treball interdisplinar que fuig d'una metodologia tradicional com pot ser l'aprenentatge per reproducció i que potencia totalment els procediments, el treball individual i grupal com a font de coneixement. El descobriment del coneixement implica el domini de les destreses estretament lligades amb el raonament per ser capaços d'organitzar-la, sintetitzar-la i fer-la pública. No és fàcil comunicar la informació i els coneixements adquirits.

Un dels punts que també crec clau és la obligació necessària d'aprendre a treballar amb els recursos TIC. No només per buscar contínuament recursos sinó també per organitzar-los, com és el cas de la creació de blogs grupals per tal de fer conèixer a quines conclusions s'ha arribat. Veig molt encertada la idea de crear un fòrum pels alumnes.

Crec que es tracta d'un recurs molt ben elaborat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario