martes, 15 de diciembre de 2009

Avaluació de recursos

La nostra webquest es pot trovar en la següent página web

http://phpwebquest.org/newphp/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=64&id_pagina=1

Estava adreçada a alumnes de 4t d’ESO. Això no vol di que no pogués ser realitzada per alumnes més petits però vam creure que aquesta edat els alumnes podien tenir un grau de maduració força bo i serien capaços d’utilitzar els recursos demanats per fer front a l’assoliment de les competències bàsiques. Crec que estem en una societat cada vegada més internacional, més variada, amb més diversitat de races, cultures i idiomes. Al mateix temps crec que la societat espanyola no evoluciona tant ràpid com ho està fent el fenomen de la immigració i podem afirmar que avui en dia encara existeixen uns estereotips que sota el meu criteri no són adequats al que la gent pugui pensar. La majoria de la gent afirma en veu alta que no és racista, que accepta que una persona pugui arribar a la nostra terra per poder millorar les seves condicions de vida quan sabem de ben cert, que gran percentatge d’aquests que ho afirmen no demostren el que diuen.
Per aquest motiu vam voler partir de la igualtat com a primer principi de convivència (no coexistència). Vam decidir començar amb aquells drets humans que crèiem tindrien més a veure amb l’objectiu de la webquest.: entendre el concepte d’interculturalitat. Vam voler que ho entenguéssin a partir de conceptes oposats. Si bé en el vídeo s’hi poden observar comportaments totalment acceptats des del punt de vista de la interculturalitat (paper molt actiu dels docents) vam creure que la forma en com estaven agrupats els alumnes d’una mateixa ètnia no era la millor per tal que la cultura nouvinguda s’enriquís o enriquís la cultura autòctona.A part del continguts de la interculturalitat també vam buscar que el treball fos basat en l’assoliment de les competències bàsiques. Per una banda teníem tot el que fa referència a la competència digital i de recerca d’informació (estretament relacionada amb la possessió d’autonomia i iniciativa pròpia) i per altra banda potenciar les àrees instrumentals (en relació al llenguatge) com seria la comprensió de la informació recollida, l’expressió escrita a partir de la ordenació de la informació recollida i l’expressió oral necessària per comunicar tant en el procés com en la confecció i explicació de les conclusions finals

Si una cosa està canviant en l’educació d’avui en dia és el canvi de rols que s’ha produït en el procés d’ensenyament aprenentatge. S’està fugint de les classes magistrals on els alumnes només escoltaven i reproduïen. És en aquest marc on els alumnes poden mostrar més interès i més motivació per aprendre. Per tant tot el que sigui treballar a partir de les noves tecnologies é sun plus que he d’aprofitar. A més a més Internet permet apropar-te molt a la realitat tant variada com són els països i la gran diversitat de cultures d’arreu del món. És una eina també que pot conduir a una aprenentatge sòlid i eficaç a partir dels procediments més que dels conceptes. Els alumnes han de descobrir per aprendre. No han de descobrir conceptes perquè ja estan inventats. Han de descobrir els camins per arribar aquests conceptes Són partícips dels seus propis aprenentatges.
Comentava en una pac de la importància de saber buscar informació en fonts fiables i que ens permetin transformar aquesta informació en coneixement propi precís i que s’adeqüi a la veritat. Per això crec que és clau que siguem capaços de decidir si uns continguts cercats corresponen a una informació errònia (informació) o bé, si es tracta d’una informació que s’apropi a la veritat (per interioritzar-la com a coneixement). El fet de catalogar els recursos no adequats però, pot significar també l’aprenentatge de diferents conceptes. A vegades pot resultar molt útil el treball d’un concepte oposat al buscat per despullar-lo i assimilar-lo d’una manera més afectiva. Tot el que sigui donar-hi voltes, debats, discrepàncies, opinions ,... encaixaria dins d’aquest aprenentatge actiu. Malgrat això, entenc també que no tothom és capaç de discernir entre informació i coneixement. Serà feina dels adults saber guia els més petits escollint aquells recursos que poden entendre com a més útils.

Resulta lògic doncs creure que tot el que hem estat treballant i la manera en com ho hem estat fent ha de ser el pilar fonamental de la didàctica i la pedagogia que ha de formar part de les metodologies docents. L’objectiu del docent no és el que els alumnes pensin que és un llibre de coneixement. L’objectiu del docent és el d’aportar totes les eines necessàries per tal que l’alumne descobreixi. (tot i que hi ha coses que no han de canviar necessàriament de manera tant radical). Tot això és el que m’ha ensenyat la segona i la tercera pac.

No hay comentarios:

Publicar un comentario